Media Pamlajahan Monopoli Aksara Bali Kaanggen Nincapang Pangresep Ngwacen Aksara Bali Ring Sisia Kelas VII SMP N 3 Abiansemal

Rastuti, Ida Ayu Made Yulia (2025) Media Pamlajahan Monopoli Aksara Bali Kaanggen Nincapang Pangresep Ngwacen Aksara Bali Ring Sisia Kelas VII SMP N 3 Abiansemal. Undergraduate thesis, Universitas Pendidikan Ganesha.

[img] Text (COVER)
2112051009-COVER.pdf

Download (629kB)
[img] Text (ABSTRAK)
2112051009-ABSTRAK.pdf

Download (35kB)
[img] Text (BAB 1 PENDAHULUAN)
2112051009-BAB 1 PENDAHULUAN.pdf

Download (258kB)
[img] Text (BAB 2 KAJIAN TEORI)
2112051009-BAB 2 KAJIAN TEORI.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (592kB) | Request a copy
[img] Text (BAB 3 METODELOGI PENELITIAN)
2112051009-BAB 3 METODELOGI PENELITIAN.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (639kB) | Request a copy
[img] Text (BAB 4 HASIL DAN PEMBAHASAN)
2112051009-BAB 4 HASIL DAN PEMBAHASAN.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text (BAB 5 PENUTUP)
2112051009-BAB 5 PENUTUP.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (125kB) | Request a copy
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
2112051009-DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (203kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
2112051009-LAMPIRAN.pdf

Download (2MB)

Abstract

ABSTRAK Penelilitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan langkah-langkah pembelajaran menggunakan media pembelajaran monopoli aksara Bali untuk meningkatkan pemahaman membaca aksara Bali pada siswa kelas VII SMP N 3 Abiansemal. Mendeskripsikan bagaimana perilaku peningkatan pemahaman membaca aksara Bali pada siswa kelas VII SMP N 3 Abiansemal. Menganalisis pendapat siswa pada keberadaan media pembelajaran monopoli aksara Bali untuk meningkatkan pamahaman membaca aksara Bali pada siswa VII SMP N 3 Abiansemal. Penelitian yang sudah dilaksanakan menggunakan data deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP N 3 Abianseaml, dan obyek penelitian ini adalah media pembelajaran monopoli aksara Bali untuk meningkatkan pemahaman siswa membaca aksara Bali. Metode pengumpulan data adalah observasi, tes, dan kuisioner. Hasil dalam penelitian ini: Menggunakan media pembelajaran monopoli aksara Bali yang sudah sesuai perencanaan pembelajaran yang sudah dirinci, pemahaman siswa bisa meningkat dari rata-rata skor awal 69,43 menjadi 78,81 pada siklus I dan menjadi 80,87 pada siklus II. Pendapat siswa masuk pada kategori sangat bagus pada saat melaksanakan langkah-langkah media pembelajaran monopoli aksara Bali untuk mmbaca aksara Bali. Media pembelajaran monopoli aksara Bali bisa meningkatkan pemahaman membaca aksara Bali siswa, karena media ini memberikan rasa ingin tau pada siswa dan juga bisa menarik perhatian siswa menggunakan warna dan gambar bisa dilihat realistis. Kata Kunci : Aksara Bali, Media Pembelajaran, Membaca ABSTRACT This study aims to describe the learning steps using Balinese script monopoly learning media to improve Balinese script reading comprehension in class VII students of SMP N 3 Abiansemal. Describe how the behavior of improving Balinese script reading comprehension in class VII students of SMP N 3 Abiansemal. Analyze students' opinions on the existence of Balinese script monopoly learning media to improve Balinese script reading comprehension in class VII students of SMP N 3 Abiansemal. The research that has been carried out uses quantitative and qualitative descriptive data. The subjects of this study were class VII students of SMP N 3 Abianseaml, and the object of this study was Balinese script monopoly learning media to improve students' understanding of Balinese script reading. Data collection methods were observation, tests, and questionnaires. The results of this study: Using Balinese script monopoly learning media that was in accordance with the detailed learning plan, students' understanding could increase from an average initial score of 69.43 to 78.81 in cycle I and to 80.87 in cycle II. Students' opinions fall into the very good category when implementing the steps of Balinese script monopoly learning media to read Balinese script. Balinese script monopoly learning media can improve students' understanding of reading Balinese script, because this media provides students with curiosity and can also attract students' attention using colors and images that can be seen realistically. Keywords: Balinese Script, Learning Media, Reading

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Aksara Bali, Media Pembelajaran, Membaca
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: Fakultas Bahasa dan Seni > Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia dan Daerah > Program Studi Pendidikan Bahasa Bali (S1)
Depositing User: IDA AYU MADE YULIA RASTUTI
Date Deposited: 14 Apr 2025 03:38
Last Modified: 14 Apr 2025 03:38
URI: http://repo.undiksha.ac.id/id/eprint/23826

Actions (login required)

View Item View Item